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A N N E   C H A R L O T T E
R O B E R T S O N






Anne Charlotte Robertson est une cinéaste américaine née en 1949 à Columbus (Ohio) et morte d'un cancer en 2012 à Framingham. Entre 1981 et 1997, elle réalise son Five Year Diary, composé de trente-huit bobines de Super 8 qui dans leur intégralité forment une fresque du quotidien de plus d'une trentaine d'heures, couvrant non pas cinq mais quinze années de sa vie.
Marquée par des troubles bipolaires, elle utilise la caméra comme un instrument d’introspection et d’exorcisme. 
La grande originalité de ce travail est le traitement du son, en l'occurrence de la voix. Le journal présente deux sources sonores : une parole enregistrée sur le film pendant le tournage ou extraite d'enregistrements réalisés parallèlement au tournage (monologues ou conversations, parfois accompagnés d'une musique), et un commentaire ajouté a posteriori, parfois jusqu'à une dizaine d'années après, que la cinéaste triplait parfois par un commentaire en direct.
Outre ce qui relève des épreuves de la vie quotidienne, les délires ou fantasmes exorcisés par le film sont aussi liés à la fabrication de l'image. Elle y exprime parfois un fantasme
propre à l'autoportraitiste, l'équivalence entre la caméra et le miroir : « Everything the mirror has seen should go into this tape right here ».
Le fait de filmer en tant que tel prend un caractère obsessionnel : le fantasme central est celui qui donne sens au film lui-même, celui d'adresser le journal à son « véritable amour » : « Everything would have significance later on for my true love, who would synchronize his film, his diary, with my film ». Tous les objets et inscriptions aperçus sont susceptibles d'avoir un sens qui n'est pas immédiatement lisible, comme si ces images du jour à jour n'existaient qu'en vue d'un regard futur, celui de l'amour qui les comprendrait.
Dans son commentaire rétrospectif, la cinéaste commente cette obsession avec un certain humour, sans pour autant en abandonner l'espoir. Le film serait un moyen d'arracher le présent à la solitude. Il est dans un présent déchiré, celui de l'existence même, désir et attente, adresse indéterminée. L'intention des images échappe même à l'auteur, car il s'agit de filmer pour aller de l'avant : le film est une lettre cryptée qui doit trouver son destinataire, permettre un contact avec lui et une reconnaissance mutuelle.

B.M.
2017-2019



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Une filmographie complète, présentée et commentée par Robertson elle-même :



Experiment, 1976, 3 min,
b&w, silent
Two selves face each other.
Mirroring motion, cross-fading time-lapse sunlit wall.

Pixillation, 1976,  3 min,
b&w, silent
Another experiment in doubling oneself, set against clouds, brick column, and wind.

Spirit of ’76, 1976, 10 min,
color, silent
Self-portrait allegories to doll, orch, garden, smoke, fire, compost pile. Cat, etc.

Subways, 1976, 13 min,
b&w, sound
Lightshow in public transit
tunnels, patterns and flashes, creeching and bells.

Dawn, 1979, 13 min,
color, silent
Many days and dusks. Palpable oving light time-lapsed n view of a city backlot.


Snoozalarm, 1979, 10 min,
color, silent
The day-sleeper. Amid cats, snores and re-sets the alarm lock, through seasons.

Suicide, 1979, 10 min,
color, silent
Desperate artshock self-therapy, fantasies mixed with diary, saving life and mind.

Homebirth, 1980, 10 min,
color, silent
Documenting a swift painless midwife-assisted birth of second daughter to yogic family.

Locomotion, 1981, 7 min,
color, silent
Overdose, breakdown,
and rage at system in a stylized mental hospital isolation room.


Out a window, 1981, 3 min,
color, sound
Self-portrait; stark loneliness of winter rooftop architectural details; crowd
sounds.


Going to work, 1981, 7 min, color, sound
Daily morning trudge and trolley through snow and ice.


Lonely streets, 1981, 10 min,
color, sound
A long walk through poor
neighborhoods, loneliness

Five year diary, 1981-1997, 36+ hours,
color
Autobiography, storytelling,
images, experimental

Magazine mouth, 1983, 10 min,
color, sound
Folly of american consumer
bingeing, animated with photos ads and patriotic band music.


Depression focus please, 1984, 3 min,
color, sound
Intended as a longer film,
this proved sufficient to vignette the nuances of my sadness.

Talking to myself #1, 1985, 3 min,
color, b&w, sound.
Double exposed, self faces self, wrangling. Complaining, trying to hear
oneself think.

Kafka kamera, 1985, 3 min,
color, sound
Filmmaker’s paranoia:
one day the camera wakes
you up, and pursues relentlessly all day.

Fruit, 1985, 8 min,
color, silent
Fantastical comparisons
of myself to ripe fruits, as
I lose weight eating them; nude.

Rotting pumpkin, 1985, 13 min,
color, silent
A white pumpkin painted
with a lady’s face rots in
time-lapse over several weeks.

Anne Robertson, 1985, 4 min,
color and b&w, silent
A visual chronology,
compilation of still photos by myself and others, introduces iary. [This is now part of five year diary reel 1]

My obsession, 1986, 16 min,
color, sound and performance
Crush on the bbc scifi hero
doctor who, filmed off tv,
with comic fan interaction.


The nude, 1987, 17 min,
color, sound
and performance
Naked film dances, losing
40 pounds; live clothed self
attempts to censor the image.


With clothes, 1987, 17 min,
color, sound and
performance.
Film self tries on clothes
while losing 40 pounds; live
self in paper suit censors image.

Talking to myself #2, 1988, 17 min,
color, sound and performance.
Naked film self sits and
converses with naked live
self, about health, weight,
and image.

Weight, 1988, 55 min,
color, sound
Walking and sitting in a repetitive pattern for three years, loss/gain of over 50 pounds.

Diet, 1988, 24 min,
color, sound
The eternal resolutions
to go on a diet that never
seems to happen; nude comedy.

Apologies, 1990, 17 min,
color, sound
My therapy for excessive
apologies, a constant sense
of neurotic personal guilt
explored.

Melon patches, 1998, 27 min,
color and b&w, sound
Gradually, life-affirming
images of children, gardens,
birds, replace depression.

Alien corn, 1998, 14 min,
color, sound
Dark visions are replaced
by cheery scenes of children and adults as alien invaders.

Artist’s residency, 2001, 61 mn,
digital video, color, sound
Literally, an artist’s residency learning digital video in buffalo, New York.

My cat, my garden,
and 9/11
, 2001, 6 min,
color, sound
My adored cat zouina died
a week before the tragedy;
a week after, my garden died.




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